Jan de Beus: schilder - verzamelaar

Jan de Beus: schilder ‐ verzamelaar

Verwacht | 23 november t/m 2 maart

Dwaal door de expressionistische wereld van Jan de Beus.
Van 23 november 2024 tot 2 maart 2025 presenteert Museum Flehite de tentoonstelling Jan de Beus schilder - verzamelaar. Appel, Armando, Baselitz e.v.a.. Ontdek de avontuurlijke – pasteuze - schilderkunst van Jan de Beus en een ruime selectie uit zijn privékunstverzameling die bestaat uit werken van kunstenaars die hem inspireren, zoals Georg Baselitz, Oskar Kokoschka, Theo Wolvecamp en Karel Appel. Dit, tezamen met de tentoongestelde werken van artistiek geestverwant Armando, geeft een inzicht in de creatieve wereld van Jan de Beus.

Wie is Jan de Beus

Jan de Beus, geboren als boerenzoon in Muiderberg in 1958, is meer dan alleen een schilder. Hij is, naast een veelzijdig kunstenaar, ook verzamelaar, muziekliefhebber, tentoonstellingsmaker en wereldreiziger. Ondanks zijn sterke banden met zijn geboortegrond, heeft hij zijn leven gewijd aan zijn kunst en is erop uit getrokken om kunst te maken en te verzamelen. Na vele omzwervingen vestigde de kunstenaar zich in 2005 weer in zijn ouderlijk huis, waar hij in het naastgelegen atelier zijn dik met verf beschilderde doeken vervaardigt.

Typerend voor het werk van Jan de Beus is de expressieve verbeelding van cultuurhistorische inspiratiebronnen, zoals literaire verhalen, beroemde muziekstukken, klassieke mythen en Bijbelse scènes. De schilderijen van De Beus worden veelal gekenmerkt door een rijke textuur en grove, spontane schildergebaren.

De Beus’ liefde voor de poëzie en muziek komt in de tentoonstelling tot uitdrukking in tien gedichten die de Vlaamse dichter Etienne Delbaere speciaal voor specifieke schilderijen schreef. Daarnaast is de muziek te horen waardoor de schilder geïnspireerd werd tot het maken van diverse schilderijen. Zo is bijvoorbeeld Anton Brückner een door hem bewonderde componist.

Appel, Armando, Baselitz e.v.a.

De artistieke bevlogenheid en kennis van Jan de Beus komen tot uiting door zijn eigen schilderijen te kunnen zien naast zijn uitgebreide collectie veelal expressionistische kunst. De Beus verzamelt het liefst werk van voorgangers en stijlgenoten die hij bewondert en met wie hij zich stilistisch verwant weet, zoals Adolphe Monticelli, Emil Nolde, Oskar Kokoschka, Eugène Leroy, Leon Kossoff, Frank Auerbach; de Cobra-schilders Appel, Sierhuis en Wolvecamp; en niet in de laatste plaats: Armando. De Beus ambieert van elke bewonderde schilder een werk te bezitten. Van sommige inspiratiekunstenaars zijn schilderijen zo kostbaar, dat De Beus van hen een belangwekkend grafisch werk heeft verworven.

     

De Beus en Armando

Een bijzonder aspect van de expositie is de samenkomst van de artistieke werelden van Jan de Beus en Armando. Tijdens de roerige jaren tachtig bracht De Beus veel tijd door in Berlijn, waar hij voorloper en geestverwant Armando ontmoette. Ondanks hun verschillende stijlen, belicht de tentoonstelling hun gezamenlijke fascinatie voor de natuur en menselijke emoties die tot uiting komt in hun gemeenschappelijke expressionistische en pasteuze schilderstijl.

Monografie: Jan de Beus – schilderijen 1978-2024

Mede ter gelegenheid van de tentoonstelling verschijnt het boek “Jan de Beus, schilderijen 1978 – 2024”. Het bevat een overzicht van het oeuvre van Jan de Beus vanaf 1978, begeleid door gedichten van Etienne Delbaere en met teksten van Frits Scholten en Onno Maurer. Het is te koop in de museumwinkel voor € 29,90

 

Afbeeldingen:

Theo Wolvecamp (1925-1992) Zonder Titel, 1955/1960. O.I. Inkt op papier. 50x34cm, Collectie De Beus 

Oskar Kokoschka (1886-1980) Das Schlachten der Heiligen Rinder, 1966, Litho,  35x25cm, Collectie De Beus

Georg Baselitz (1938) Ohne Titel, 1990. Houtsnede. 125x70cm, collectie De Beus

Jan de Beus, Atelier Muiderberg, 2024,  Foto: Joke Leicht 

Jan de Beus, Kerk aan zee, Muiderberg, Lente, 1995/96, olieverf op linnen, particuliere collectie 

Jan de Beus, Stürmisch Bewegt (für Mahler), 1983, acrylverf op linnen, 80x100 cm Jan de Beus, Stürmisch Bewegt (für Mahler), 1983, acrylverf op linnen, 80x100 cm
Karel Appel, De grote glimlach (detail), olieverf op doek, 1983, particuliere collectie 100 x 75 cm Karel Appel, De grote glimlach (detail), olieverf op doek, 1983, particuliere collectie 100 x 75 cm
Armando (1929-2018), Gefechtsfeld 26-5-86, olieverf op doek, collectie gemeente Amersfoort Armando (1929-2018), Gefechtsfeld 26-5-86, olieverf op doek, collectie gemeente Amersfoort
14 december 2024

Maak je lievelingsbeker van porselein

Lees meer
28 november 2024

Kennisevent Mentaal Welzijn Jongeren

Lees meer

Naar agenda overzicht