Stadsbeelden

Stadsbeelden

Geweest

9 februari t/m 10 juni 2019

Met tentoonstelling 'Stadsbeelden' laat Museum Flehite ons kennismaken met het werk van acht hedendaagse kunstenaars die het thema 'stad' onderzoeken en vastleggen. De expositie toont werk van Iwan Baan, Stefan Bleekrode, Frank Halmans, Carlijn Kingma, Uwe Poth, Frank van der Salm, Rob Voerman en Hans Wilschut. In samenwerking met Kunsthal KAdE selecteerde Museum Flehite acht hedendaagse kunstenaars uit Nederland, die ieder op geheel eigen wijze het thema ‘stad’ onderzoeken en vastleggen in tekeningen, schilderijen, foto’s en 3D-objecten. Het is de eerste expositie van het museum na een grondige renovatie.

Stefan Bleekrode

Stefan Bleekrode (Eindhoven, 1986) is autodidact. De inspiratie voor zijn pentekeningen in inkt en aquarel doet hij op tijdens lange wandelingen door steden in Europa en Noord Amerika. Tijdens deze reizen maakt hij schetsen en aquarellen. Eenmaal thuisgekomen ontstaat een tekening vanuit zijn geheugen. Bleekrode is gefascineerd door wereldsteden als New York, Londen en Rome, maar zijn interesse gaat ook uit naar steden als Groningen of een klein stadje aan de Rivièra. De tekening New York, New York , te zien in Museum Flehite, vat Bleekrode’s fascinatie voor architectuur, stedenbouwkunde, licht en perspectief samen in een panorama van een van 's werelds meest indrukwekkende en iconische metropolen zonder dat het een clichébeeld is geworden.

Rob Voerman

Binnen het werk van Rob Voerman (Deventer, 1966) speelt architectuur een prominente rol. Zijn werk bestaat uit grafiek, sculptuur, schilderkunst, fotografie en installatiekunst. Zijn installaties maakt Voerman op vele plekken in de wereld en thema’s zijn o.a. ecologie en stedenbouw met vaak een sterke relatie tot de lokale context. Voerman's werk maak deel uit van vele kunstcollecties waaronder MoMA, Hammer Museum en het Stedelijk Museum Amsterdam.

Uwe Poth

Reizen is een belangrijk thema in het werk van Uwe Poth (Kiel, 1946). Reizen naar andere landen en culturen, maar ook reizen in de tijd, waardoor dingen vervagen; vervliegen. In zijn schilderijen en tekeningen ontmoet je elementen van toen en nu en is sprake van culturele gelaagdheid. Poth werkt veelal met olieverf op grote doeken, maar gebruikt tijdens het reizen verschillende materialen als uitdrukkingsmiddel, zoals krijt, aquarel, foto en collage.

Carlijn Kingma

Tot in de twintigste eeuw werden maatschappelijke vergezichten regelmatig verbeeld, vaak met architectuur als expressie van idealen, maar in de afgelopen decennia lijkt de productie ervan te zijn stilgevallen. Carlijn Kingma (Zutphen, 1991), cartograaf van denkwerelden, is in dit voorstellingsvacuüm gestapt en heeft de kunst van het vergezicht tot haar praktijk gemaakt.
Om verhalen te vertellen over menselijke ambities, sociaal-politieke geschiedenissen en mogelijke toekomstscenario’s gebruikt ze architectuur – waarin ze is afgestudeerd – als medium. De taal van de bouwkunst spreekt tot de verbeelding, waardoor het de metaforische kracht heeft om het verhaal van de mensheid te vertellen en ons denken over de toekomst aan te wakkeren.

Hans Wilschut

Hans Wilschut (Ridderkerk, 1966) richt zich op de stad als architectonische en sociale ruimte en het spanningsveld daartussen. Hij behandelt daarbinnen thema’s als globalisering, migratie, urbanisatie en wereldeconomie. In Museum Flehite toont Wilschut recente monumentale werken die hij maakte in de metropool São Paolo. In Kunsthal KAdE, ook in Amersfoort, zijn tevens fotowerken van hem te zien gemaakt in Italië naar aanleiding van de zeventiende -eeuwse schilderijen van Caspar van Wittel.

Iwan Baan

Iwan Baan (Alkmaar, 1975) is één van de meest gevraagde architectuurfotografen van dit moment. Zijn werk kenmerkt zich door een documentaire wijze van het fotograferen van de bebouwde omgeving, waarin vooral het gebruik van de gebouwen wordt benadrukt en de omgeving wordt betrokken bij de architectuur. Zijn kenmerkende luchtfoto’s vormen daarbij een belangrijk onderdeel. Naast zijn werk in opdracht voor architecten zoals Rem Koolhaas, Herzog & de Meuron, Diller Scofidio Renfro, Steven Holl, Toyo Ito, SANAA, Zaha Hadid en vele anderen, legt hij zich toe op langlopende documentaire projecten over steden en hoe mensen hun bebouwde omgeving inrichten, van de favela’s in Zuid-Amerika, tot geplande steden als Brasilia en Chandigarh.

Frank van der Salm

Frank van der Salm (Delft, 1964) werkt als autonoom kunstenaar (fotografie, video) binnen het stedelijk landschap in de breedste zin van het woord. Hij heeft een divers oeuvre ontwikkeld met de focus op globalisering, de druk van politiek en economie op de hedendaagse metropool en haar complexe realiteit, die voor een steeds groter deel uit beelden bestaat. Het spanningsveld tussen het fotowerk en het afgebeelde is aanleiding geweest voor diverse projecten met o.a. MVRDV, Herzog & de Meuron en O.M.A, terwijl zijn recente werk reflecteert op genoemde dualistische positie van het medium, onze manier van communiceren en haar digitale ontwikkelingen. Zijn werk wordt wereldwijd tentoongesteld in galeries en musea, waaronder de Biënnale van Venetië (2001) en het Rijksmuseum (2014) en is vertegenwoordigt in belangrijke collecties, waaronder die van het Stedelijk Museum Amsterdam.

Frank Halmans

Het werk van Frank Halmans (Heerlen, 1963) speelt zich af in het grensgebied tussen waken en slapen. In het sluimergebied van staren, wegdromen en mijmeren. Het is het gebied waar de rijkdom van de ruimte in het hoofd optimaal benut kan worden.
In veel van zijn werken komen alledaagse gebruiksvoorwerpen en onderdelen van de architectuur voor. De functie of de vorm hiervan kan aanleiding zijn tot een overdrijving of betekenisverdraaiing. Soms nemen de voorwerpen zelfs menselijke eigenschappen over en lijken ze bezield te zijn met een eigen wil.
Ondanks deze thematiek van het vluchtige en ongrijpbare zijn Halmans’ beelden soms zeer lijfelijk aanwezig. Het zijn dan ook concrete vertrekpunten of plekken. Ze zijn het fysieke beginpunt van een mentale omzwerving.

Stadsgezichten van Caspar van Wittel in Amersfoort

De in Amersfoort geboren Caspar van Wittel (1653-1736) verwierf naam en faam in Italië, als meester van het stadsgezicht. Met de tentoonstelling Maestro Van Wittel eren Museum Flehite en Kunsthal KAdE deze in Nederland vrijwel onbekende meester met een groot retrospectief. Te zien t/m 5 mei 2019 in Kunsthal KAdE, Eemplein 77, 3812 EA Amersfoort. - Deze tentoonstelling is voorbij -

 

Uwe PothUwe Poth
Rob VoermanRob Voerman
Hans Wilschut, Sao PauloHans Wilschut, Sao Paulo
30 april 2024 - 18 juni 2024

Gratis rondleidingen op dinsdagmiddag

Lees meer
2 mei 2024

Kinderworkshop: Zelfportret en zwarte vingers

Lees meer

Naar agenda overzicht