Vanaf 15 maart tot en met 22 juni 2025 is in Museum Flehite de tentoonstelling 'LICHTGEHEUGEN - Wessel Huisman schildert Rome' te zien. Museum Flehite heeft van oudsher, door het werk van de beroemde Amersfoortse schilder Mathias Withoos (1627-1703) en zijn internationaal geroemde leerling Caspar van Wittel (1653 – 1736), een bijzondere band met Rome. De stad die al eeuwenlang kunstenaars inspireert, wordt in deze expositie op een uitzonderlijke wijze verbeeld door de ogen van Wessel Huisman. Met zijn kenmerkende spel tussen licht en tijd, abstractie en figuratie, biedt Huisman een frisse en intrigerende kijk op de Eeuwige Stad. De tentoonstelling omvat 45 schilderijen en studies waarin historische locaties, kerkinterieurs en musea centraal staan.
Het was de voormalige algemeen directeur van de Vaticaanse Musea, professor Francesco Buranelli, die Wessel Huisman tijdens een tentoonstelling in Florence benaderde met de fascinerende vraag hoe hij, als Nederlandse schilder met een specifieke kijk op licht en ruimte, de iconische plekken van Rome zou vastleggen. Wessel reageerde hierop met twee exposities, die in 2024 in het Museo del Foro Romano en in het Koninklijk Nederlands Instituut in Rome (KNIR) waren te zien.
“Wessels aandacht voor Italië heeft veel raakvlakken met oude Amersfoortse meesters uit onze collectie. Om die reden volg ik zijn werk al jaren. Nu is het hoog tijd om het Rome van Huisman in Nederland samen te brengen met de stadsgezichten van Van Wittel en Withoos”. Aldus Onno Maurer, hoofdconservator Museum Flehite.
Wessel Huisman heeft een achtergrond in zowel de beeldende kunst als de geschiedenis. Terwijl hij in 1979 aan de Academie voor Beeldende Kunsten en Vormgeving in Arnhem studeerde, volgde hij tegelijkertijd de studie geschiedenis aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hoewel hij nooit als historicus heeft gewerkt, staat zijn artistieke oeuvre in het teken van een diepgaande interesse in de relatie tussen heden en verleden.
Huisman: “Rome wordt door haar bezoekers veelvuldig digitaal vastgelegd, de foto’s en filmpjes lijken onze relatie met de werkelijkheid te weerspiegelen. Deze tentoonstelling is tevens een krachtig statement ten gunste van de verbeeldingskracht van het schilderen”.
*tekst gaat verder onder de afbeelding
Wessel Huisman, Surviving Light, acrylic on canvas, 380 x 160, 2022
Licht speelt een centrale rol in Huismans werk. Vanaf zijn vroegste jeugd in Breda heeft hij allerlei lichtgesteldheden geregistreerd en opgeslagen. Op eenzelfde manier als geuren dat kunnen doen, prikkelt dit lichtarchief zijn herinneringen. Zo reist Huisman al schilderend door de tijd, waarbij hij lichtomstandigheden en ervaringen uit het verleden opnieuw tot leven brengt. Andersom kan het gebeuren dat hij wandelend langs de Tiber in Rome geattendeerd wordt op een specifieke lichtindruk en sfeer uit zijn kindertijd. In zijn werk keert de geschiedenis terug, niet alleen als gedachte of herinnering, maar als een vitale en intense ervaring van het nu.
Huisman verbindt in zijn werk het figuratieve met het abstracte. Voor hem is verf de brug tussen deze twee werelden. Hij speelt met de kracht van illusie en herkenning die een schilderij kan oproepen, waardoor zijn werk zowel intrigeert als verwondert.
Wessel Huisman exposeert veelvuldig en wereldwijd, met name in het Verre Oosten. Zo wordt hij in China al sinds 2012 vertegenwoordigd door Moyi Art Gallery/Shanghai. In 2016 verbleef hij, gesteund door het Nederlandse Consulaat Generaal, voor ruim drie maanden als artist in residence in die stad. Zijn werk is uniek door de manier waarop hij licht, tijd, herinnering en geschiedenis samenbrengt.
Wessel Huisman, The Light that Is, acrylic on canvas, 160 x 160, 2021