20 februari t/m 01 mei De Context

De verzameling van omstandigheden en feiten die een bepaalde toestand definiëren. Dat is de beschrijving die Van Dale geeft als het woord 'context' wordt gezocht. De Context is de titel van een kleine tentoonstelling die vanaf 20 februari te zien is in Museum Flehite. Deze gaat over de architectuur van expositieruimtes, de ervaring van de bezoeker en de manier waarop kunst in musea hangt.

De museummuren hebben een lichte grijstint. Aan het plafond zijn de balken te zien en de spotjes die een gelig licht schijnen op de kunst die in Zaal 2 van Museum Flehite hangt. Dit is de zaal die afgelopen jaar de naam van Seán Hannan droeg. De in Amersfoort geboren en getogen kunstenaar woont tegenwoordig in Amsterdam waar hij in 2015 meedeed aan een tentoonstelling waarin de vraag centraal stond hoe geschiedenis tot stand komt. Hannan kwam samen met galeriehouder Steven van Grinsven tot het idee om te onderzoeken hoe hij zelf onderdeel van de geschiedenis kon worden. De uitkomst vond hij door de boeken in te gaan als donateur van Museum Flehite.

Als donateur kreeg Hannan het voorrecht om in Amsterdam een werk uit de collectie van Museum Flehite te tonen: een schilderij van Jan van Groenestein uit 1840. Dit schilderij hangt nu al weer een tijdje terug op de bovenste verdieping van Museum Flehite: daar waar het voor Hannan allemaal begon. Ooit stond er een mammoet op de museumzolder, die hij zich nog levendig herinnert. Het was zijn eerste museumervaring en misschien wel de eerste stap richting zijn kunstenaarschap. Nu is hij terug in het museum van zijn jeugd. Als donateur én kunstenaar. Want ook zijn werk is in De Context te zien.

Het project van Seán Hannan was voor curator Vincent van Velsen weer aanleiding om een presentatie te maken met de expositieruimte als thema. De Context toont schilderijen en foto’s van ruimtes in galeries en musea. Zo is er een serie van digitaal bewerkte foto's van de Franse kunstenaar Alexandre Lavet te zien. Hij haalde met Photoshop alle kunstwerken uit de expositieruimtes weg, waardoor we nu eens niet kijken naar de kunst die daar gewoonlijk te zien is, maar naar de ruimtes zelf: hoe zien deze er uit? Hoewel ze allemaal dezelfde witte muren hebben, kennen ze ook vele verschillende vormen en maten, opmerkelijke plafonds of vreemde vloeren, met soms een trapje, deur of een raam. Elk detail in de omgeving telt. Want het zijn dit soort onderdelen die de ruimtes eigenzinnig maken en van grote invloed zijn op de manier waarop de kunst wordt getoond en dus ook op hoe de bezoeker deze ervaart.

Tentoonstelling De Context is mede mogelijk gemaakt door Castrum Peregrini in Amsterdam. 

 


koop tickets