Museum Flehite in Amersfoort mag zich trotse eigenaar noemen van de eerste olieverfschilderijen van Caspar van Wittel in Nederlands museaal bezit. Twee topstukken van de internationaal geroemde kunstenaar zijn aangekocht uit de privécollectie van de nazaten van John Astley, die de werken in 1714 in Italië kocht. De nieuwe aanwinsten, het 'Gezicht op de Tiber in Rome met de Engelenburcht' en het 'Gezicht op de Darsena in Napels' zijn voorlopig opgenomen in de vaste opstelling van Museum Flehite. Binnenkort worden de werken weer in oude glorie hersteld tijdens de restauratie dit najaar.
" We zijn ongelooflijk trots dat we met deze sleutelstukken het verhaal van de in Amersfoort geboren Caspar van Wittel als grondlegger van de Italiaans vedutekunst kunnen laten zien.", aldus Paul Baltus, algemeen directeur van Museum Flehite.
Werken zoals de aangekochte Van Wittels, die door kenners als topstukken worden beschouwd, komen niet vaak op de markt. Dit was hét moment om twee werken van wereldformaat voor eens en voor altijd te verwerven voor de Collectie Nederland. De aankoop kwam tot stand dankzij de ruimhartige steun van de Vereniging Rembrandt, het Nationaal Aankoopfonds, het Mondriaan Fonds, de Turing Foundation, OVF/Fonds Bos, Sociaal Cultureel Fonds De Amersfoortse en de Vrienden van Van Wittel. Vanwege het belang van de aankoop voor de Collectie Nederland, stelde de Vereniging Rembrandt zich bij hoge uitzondering garant voor maar liefst 70% van het aankoopbedrag. Dit was mede mogelijk dankzij haar Stichting Het 'Meyjes-Fonds', haar Themafonds 18de-eeuwse schilderkunst en haar VriendenLoterij Aankoopfonds
Directeur Vereniging Rembrandt Fusien Bijl de Vroe: "Geweldig dat dit is gelukt! Kansen als deze komen maar zelden voorbij. Mijn dank gaat uit naar alle leden van de Vereniging Rembrandt. Met hun steun blijven topaankopen als deze mogelijk!’
In 1712 maakte Van Wittel twee bijzondere gouaches met stadsgezichten van zijn Nederlandse thuissteden: Amersfoort en Hoorn. Het Amersfoortse werk kon al in 2017 dankzij de Vereniging Rembrandt worden aangekocht door Museum Flehite. Kort geleden hielp de Vereniging ook het Westfries Museum bij een unieke kans: de aankoop van de Hoornse gouache! Dat betekent dat kunstliefhebbers nu niet meer naar het buitenland hoeven om te zien waarom Van Wittel zo’n fenomeen was. Ze kunnen voortaan altijd terecht in Van Wittels Nederlandse thuissteden, waar de meester nu blijvend schittert.
Collectie Nederland
Gezien zijn belangrijke rol in de ontwikkeling van het geliefde Italiaanse vedute-genre, mocht een monumentaal schilderij van Van Wittel niet in de Collectie Nederland ontbreken. In het Rijksmuseum en Museum Boijmans Van Beuningen bevinden zich een aantal tekeningen en een ets. Los van een gouache in Museum Flehite was er nog geen schilderij in Nederlands bezit. Wel zijn er schilderijen van Italiaanse ‘navolgers’ in Nederlandse musea te vinden: van Canaletto en Francesco Guardi in Museum Boijmans Van Beuningen en van Luca Carlevarijs en twee aan Canaletto toegeschreven doeken in het Rijksmuseum. Met de verwerving van Van Wittels vedutes kan het verhaal rond die werken completer verteld worden.
Kom hier meer te weten over Caspar van Wittel en de nieuwe aanwinsten
Caspar van Wittel, Zicht op de Tiber in Rome met de Engelenburcht, 1714,55 x 108 cm, olieverf op canvas, Museum Flehite. Foto: René Gerritsen Kunst & Onderzoeksfotografie
Caspar van Wittel, Zicht op de Darsena in Napels, 1714, 55 x 108 cm, olieverf op canvas, collectie Museum Flehite. Foto: René Gerritsen Kunst & Onderzoeksfotografie
De van Wittels zijn aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Stichting Het 'Meyjes-Fonds', haar Themafonds 18de-eeuwse schilderkunst en haar VriendenLoterij Aankoopfonds), het Mondriaan Fonds, de Turing Foundation, de Oudheidkundige Vereniging Flehite/Fonds Bos, de Vrienden van Van Wittel en het Sociaal Cultureel Fonds De Amersfoortse.