Nieuwe Caspar van Wittel nu te zien

Museum Flehite toont vanaf 24 november de onlangs verworven gouache 'Gezicht op Amersfoort' van de 17de-eeuwse schilder Caspar van Wittel . Op zondag 26 november geldt bovendien gratis entree voor alle bezoekers die de nieuwe aanwinst willen zien.

Caspar van Wittel (Amersfoort 1653 – Rome 1736), beter bekend onder zijn veritalianiseerde naam Gaspare Vanvitelli, werd in Amersfoort geboren en vertrok na een leertijd bij Matthias Withoos op 21-jarige leeftijd naar Italië, waar hij naam maakte als schilder van stadsgezichten. Van Wittel wordt in Italië gezien als de grondlegger van de vedute-schilderkunst: de stadsgezichten waarmee schilders na hem, zoals Canaletto en Guardi, beroemd zijn geworden. Van Wittel schilderde het Gezicht op Amersfoort rond 1712, toen hij al jaren in Rome woonde. Er zijn schetsen bekend met eenzelfde voorstelling in een collectie in Napels. Het is nog onduidelijk of Van Wittel deze schetsen in Italië maakte, of nog in Amersfoort.

De verwerving van de gouache van Van Wittel, voorjaar 2017 bij veilinghuis Christie’s in Londen, is een zeer belangrijke aanwinst voor Museum Flehite. Van Wittel werd naar alle waarschijnlijkheid geïnspireerd door de Nederlandse architectuurschilderkunst, zoals beoefend door kunstenaars als Pieter Saenredam en Gerrit Berckheyde. Hij kan worden gezien als schakel tussen de 17de-eeuwse Nederlandse en de 18de-eeuwse Italiaanse schilderkunst. Zijn werk kwam terecht bij voorname Italiaanse families en adellijke heren uit Engeland, die op hun reizen naar Italië - de Grand Tour - veel van zijn stadsgezichten kochten. Van Wittel is daardoor vooral bekend en beroemd in het buitenland, echter vrijwel onbekend in Nederland.

Flehite was al in het bezit van een monumentaal gezicht op Amersfoort door Matthias Withoos, permanent te zien in het museum. Met de verwerving van deze gouache wordt het werk van meester en gezel weer bij elkaar gebracht.

De voorstelling toont een aantal waarheidsgetrouwe elementen zoals de Onze-Lieve-Vrouwe-Kerk. Een landhuis links op de voorstelling was waarschijnlijk een huis elders in de stad, dat Van Wittel om compositorische redenen langs de oever van de Eem positioneerde. Het Gezicht op Amersfoort, samen met een Gezicht op Hoorn, ook van zijn hand, zijn uitzonderlijk binnen zijn verder uitsluitend Italiaanse stadsgezichten.

De aankoop van Gezicht op Amersfoort werd mogelijk gemaakt met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds, haar Utrecht & Gooi Cirkel en haar Themafonds Prenten en Tekeningen), VSBfonds, KF Hein Fonds, Gemeente Amersfoort, Oudheidkundige Vereniging Flehite, Fonds Bos, Vrienden van Van Wittel, Museum Flehite en twintig Amersfoortse particulieren.

De gouache zal voorlopig te zien zijn in de Amersfoortzaal van het museum. Het werk zal daarna prominent getoond worden bij de overzichtstentoonstelling over Caspar van Wittel in Amersfoort die voor begin 2019 gepland staat.

 

  • Walking with Chairs

    Op zondag 28 oktober en zondag 25 november vindt in Amersfoort de internationale performance ‘Walking with Chairs’ plaats. Bezoekers kunnen zelf onderdeel zijn van het project van kunstenaar Ienke Kastelein. Haar werk is ook te zien in 'Salon '18'. lees meer

  • Leerlingen in gesprek met kunstenaar

    Leerlingen van het voortgezet onderwijs gaan in Salon '18/ Amersfoort - Utrecht in gesprek met kunstenaars over het creatieve proces. lees meer

  • Vondst bij restauratie kade

    Bij de restauratie van de kaden van Museum Flehite kwam onlangs deze schotel uit de blubber. Het was bedoeld als versiering en door de blauwe kleur weten we dat het uit Friesland komt en dateert uit de periode 1675 - 1725. Conservator Gerard Raven schreef er over in het Friesch Dagblad. lees meer