Ooggetuigen van de oorlog | VMBO - VWO | 1, 2, 3Ooggetuigen van de oorlog | VMBO - VWO | 1, 2, 3

Ooggetuigen van de oorlog | VMBO ‐ VWO | 1, 2, 3


Het is voor de meesten onder ons gelukkig bijna niet voor te stellen hoe het is om in de oorlog te leven. Toch kan het goed zijn je eens in te leven in de situaties van meer dan zeventig jaar geleden. Wat zou jij hebben gedaan in de tijd van de Duitse bezetting? Ga je in verzet of pas je je leven aan aan de nieuwe eisen van de bezetters? Misschien ontdek je wat de Duitsers in Kamp Amersfoort doen, misschien heb je geen tijd om je daar druk over te maken. Of ben je Joods, en heb je niks te willen?   

Persoonlijke herinneringen van ooggetuigen

De leerlingen onderzoeken aan de hand van vragen en opdrachten de vernieuwde vaste museumopstelling over oorlogsjaren tussen 1940 en 1945 in Amersfoort. Ze bekijken de vele foto's, egodocumenten en (museum)voorwerpen. Zo worden via persoonlijke beleving de belangrijkste thema’s van die periode behandeld: de evacuatie in 1940, de Jodenvervolging, het verzet, de NSB, de bombardementen, de hongerwinter en de bevrijding. 

Dilemma's in oorlogssituatie

Hierna denken de leerlingen samen na over de dilemma's die mensen in een oorlogssituatie tegenkomen, destijds in Amersfoort en nu in tegenwoordige oorlogsgebieden.  

Zo ontdekken zij dat ieder mens op een eigen manier op ontwikkelingen reageert en dat in onzekere oorlogstijden moeilijke persoonlijke beslissingen genomen moeten worden 

Het project leent zich goed ter voorbereiding op een bezoek aan Kamp Amersfoort 

Kenmerken praktisch 

Tijdsduur: 60 minuten 
Locatie: Museum Flehite 
Maximum aantal leerlingen: 15 
Kosten: 46 euro per groep 
Vervoer: eigen 

Kenmerken inhoudelijk

Discipline: erfgoed  
Thema: wereldoriëntatie 
Vorm: museumbezoek 
Niveau: voortgezet onderwijs vmbo t/m vwo 
Leerjaren: leerjaar 1, leerjaar 2, leerjaar 3 
Kerndoelen:  
- 36 De leerling leert betekenisvolle vragen te stellen over maatschappelijke kwesties en verschijnselen, daarover een beargumenteerd standpunt in te nemen en te verdedigen, en daarbij respectvol met kritiek om te gaan. 
- 40. De leerling leert historische bronnen te gebruiken om zich een beeld van een tijdvak te vormen of antwoorden te vinden op vragen, en hij leert daarbij ook de eigen cultuurhistorische omgeving te betrekken.  

Mail je vraag

Boek nu

Gezicht op Amersfoort, 1671
Gezicht op Amersfoort, 1671
16 mei 2021 - 20 juni 2021

MuseumJeugdUniversiteit

Lees meer
5 mei 2020 - 31 december 2021

Online expositie: Amersfoort - 75 jaar vrijheid

Lees meer

 

Naar agenda overzicht