Het is voor de meesten onder ons gelukkig bijna niet voor te stellen hoe het is om als kind in de oorlog te leven. Toch kan het goed zijn je eens in te leven in de situaties van meer dan zeventig jaar geleden. Wat zou je doen als je Fietje, Bep of Herman was in de tijd van de Duitse bezetting? Ga je in verzet of vind je de Duitse soldaten juist wel stoer? Misschien ontdek je wat de Duitsers in Kamp Amersfoort doen, misschien heb je geen tijd om je daar druk over te maken. Of ben je Joods, en heb je niks te willen?
De leerlingen ontdekken hoe acht verschillende kinderen de oorlogsjaren tussen 1940 en 1945 in Amersfoort hebben ervaren. Zo worden via persoonlijke beleving de belangrijkste thema’s van die periode behandeld: de evacuatie in 1940, de Jodenvervolging, het verzet, de NSB, de bombardementen, de hongerwinter en de bevrijding.
Tijdens de voorbereidingsles verdiepen kleine groepjes leerlingen zich in een van de acht kinderen, met behulp van de toegezonden werkschriften. In het museum bekijken en onderzoeken leerlingen voorwerpen en schriftelijke bronnen uit de Tweede Wereldoorlog. In de verwerkingsles op school, presenteren leerlingen aan elkaar wat ze over elk oorlogskind te weten zijn gekomen. Bovendien denken de leerlingen samen na over de dilemma's die mensen in een oorlogssituatie tegenkomen, destijds in Amersfoort en nu in tegenwoordige oorlogsgebieden.
Zo ontdekken zij dat ieder mens op een eigen manier op ontwikkelingen reageert en dat in onzekere oorlogstijden moeilijke persoonlijke beslissingen genomen moeten worden.
Tijdsduur: 75 minuten
Voorbereiding op school: een voorbereidingsles (40 minuten) en een verwerkingsles (60 minuten) m.b.v. digibordles via Lesson Up én werkschriften (op te halen bij het museum).
Locatie: Museum Flehite
Maximum aantal leerlingen: 30
Benodigdheden: Digibord en eventueel smartphones op school.
Kosten: € 125,-
Vervoer: eigen vervoer
Discipline: erfgoed
Thema: wereldoriëntatie
Vorm: lessenreeks
Niveau: primair onderwijs
Leerjaren: groep 7, groep 8
Vaardigheden of leerdoelen:
Kerndoelen 1,2, 3: Nederlands
Kerndoelen 51 en 52: Oriëntatie op jezelf en de wereld: ruimte en tijd
Kerndoel 56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed
Mail je vraag over Kinderen in de oorlog