Een filtertje, aangepaste kleuren, misschien kies je zelfs voor een hele nieuwe achtergrond voor je foto. Met het bewerken van onze foto’s maken we de werkelijkheid net iets anders of mooier. Sinds de smartphone is het steeds normaler om dat met een zelfgemaakte foto te doen. Maar de kunst van het manipuleren van de werkelijkheid is al veel ouder.
Vanaf het begin van de schilderkunst worden schilderijen gemaakt om verhalen over te brengen. Zo’n schilderij wordt nu vaak gebruikt als historische bron. Maar vergeet daarbij niet dat de schilders de werkelijkheid meestal ook manipuleerden om zo hun verhaal beter te laten overkomen.
Dit project bestaat uit een voorbereidende les op school, waarin leerlingen kennis maken met een aantal bekende schilderijen. Leerlingen ontdekken het verhaal achter het schilderij en kijken wat realistisch is en wat is gemanipuleerd. Hoe en waarom hebben de kunstenaars dat gedaan? Daarop volgt een museumbezoek waarbij de leerlingen op zoek gaan naar de verhalen van Amersfoort in de aanwezige schilderijen. Zo doen ze inspiratie op voor hun eigen digitale kunstwerk. Aan de hand van een bestaand schilderij uit de museumcollectie verzinnen de leerlingen een nieuw spannend verhaal.
In de verwerkingsles op school gaan de leerlingen met een gastdocent in de klas aan de slag met een eigen digitaal kunstwerk. Ze leren hoe je een foto digitaal kunt bewerken door lagen over elkaar heen te plaatsen om zo een realistische nieuwe werkelijkheid te maken. In deze les wordt bovendien ingegaan op de mediawijsheid rond beeldbewerking. Kunnen de leerlingen herkennen wat echt is of nep? Wanneer is het prima om op een bestaand werk verder te borduren? En hoever mag je gaan?
Tijdsduur: 60 minuten museumbezoek en 90 minuten gastles
Voorbereiding op school: voorbereidende les via Lesson Up
Locatie: Museum Flehite, en op school
Benodigdheden: digibord en laptops op school, ev. mobieltjes in het museum
Maximum aantal leerlingen: 30
Kosten: € 175,- per groep
Vervoer: Eigen vervoer
Discipline: erfgoed, kunst, nieuwe media
Thema: wereldoriëntatie, kunst, mediawijsheid
Vorm: museumbezoek en gastles op school
Niveau: primair onderwijs
Leerjaren: groep 7, groep 8
Vaardigheden of leerdoelen:
Dit project draagt bij aan de volgende kerndoelen:
Mail je vraag over Misschien wel echt gebeurd
Boek nu Misschien wel echt gebeurd