Hoe zag het leven eruit in Amersfoort rond het jaar 1650? Dat was compleet anders dan dat de leerlingen het nu kennen.
De onderbouw begint met het project ‘Kijkjes naar toen’ aan de ontwikkeling van hun historisch besef. Drie tot vier weken lang staan zeven kijkkasten van het Amersfoortse Poppentheater Toermalijn op school. Meelevend met de avonturen van het hondje Jop leren de kinderen het leven in het 17e eeuwse Amersfoort kennen. De verhalen geven een mooie aanleiding tot klassen-gesprekken over de verschillen tussen vroeger en nu.
In een klein poppentheatertje kan de leerkracht zelf het uitgeschreven verhaal over hondje Job naspelen. Maar niet alleen de leerkracht is de poppenspeler in dit project: ook de leerlingen mogen hun zelfverzonnen verhalen met de stokpopjes naspelen!
De kasten worden geleverd met een uitgebreide handleiding. Het project kan met de hele onderbouw worden geboekt.
Tijdsduur: ca. drie lessen
Uitvoering/aanbieder: Amersfoorts Poppentheater Toermalijn en Museum Flehite
Locatie: Op school
Maximum aantal leerlingen: nvt
Benodigdheden: veilige locatie op school om de kasten een maand op te stellen.
Kosten: huur 3 weken: 350 euro, huur 4 weken: 375 euro.
Vervoer: de kasten worden op school afgeleverd.
Discipline: erfgoed
Thema: wereldoriëntatie
Vorm: project op school
Niveau: primair onderwijs
Leerjaren: groep 1, groep 2, groep 3, groep 4
Vaardigheden of leerdoelen:
* Leerlingen maken kennis met het verhaal van de Gouden Eeuw en de verhalen bij oude voorwerpen en monumenten, gebruiken en gebeurtenissen van vroeger (bijv. van een winkelier, architect, schipper, machinist, boer).
* Kerndoel 53: De leerlingen leren over belangrijke historische personen uit de Nederlandse geschiedenis.
* Kerndoel 56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
Mail je vraag over Kijkjes naar Toen