Wie wel eens in de binnenstad is geweest, heeft ongetwijfeld de Koppelpoort gezien. En misschien zijn ook de stadsmuren wel opgevallen. Typisch bouwwerken die horen bij de middeleeuwse stad Amersfoort, waarover dit actieve project gaat.
Ter voorbereiding op het museumbezoek wordt op school Gijsbert geïntroduceerd. Hij neemt de leerlingen mee mee naar het leven in middeleeuws Amersfoort. Via een interactief spel met bouwelementen leren de leerlingen in het museum over het ontstaan van hun stad Amersfoort, met haar bijzondere muurhuizen. Ze bekijken samen met de museumdocent het grote 17de-eeuwse stadsgezicht van Withoos en de indrukwekkende maquette van Amersfoort in de late Middeleeuwen. En bovendien leren ze als middeleeuwse ambachtslieden de duimstok, loodrei en pen-gat-verbinding hanteren. Tijdens het museumbezoek is ook een bezoek aan de Koppelpoort inbegrepen.
Discipline: erfgoed
Thema: wereldoriëntatie
Vorm: museumbezoek
Niveau: primair onderwijs
Leerjaren: groep 6, groep 7
Vaardigheden of leerdoelen:
Kennismaken met de historie van hun eigen leefomgeving.
- Kerndoel 1: De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.
- Kerndoel 52: De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: jagers en boeren; Grieken en Romeinen; monniken en ridders; steden en staten; ontdekkers en hervormers; regenten en vorsten; pruiken en revoluties; burgers en stoommachines; wereldoorlogen en holocaust; televisie en computer. De vensters van de canon van Nederland dienen als uitgangspunt ter illustratie van de tijdvakken.
- Kerndoel 56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
Mail je vraag over Middeleeuwse Stad?!