Eysink-motorfietsEysink-motorfiets

Eysink­motorfiets

1922

Dit model motorfiets werd geproduceerd door de Eysinkfabriek, die gelegen was aan het Julianaplein in Amersfoort. Hij heeft een vlakke twin of tweecilinder-boxermotor van 4 pk, met een cilinderinhoud van 508 cc. Hierbij staan de cilinderparen recht tegenover elkaar, zodat het motorblok minder hoog is. Daardoor wordt het zwaartepunt lager, wat de rij-eigenschappen verbetert. Een ander voordeel is dat de motorfiets perfect in balans is.

Dit model was de basis voor Eysink­motoren die bij internationale wedstrijden vele successen behaalden

Eysink-motorfiets

TT Assen

August Eysink begon al rond 1901 met de bouw van motorrijwielen in zijn werkplaats. De eerste vlakke-twinmotorfiets werd op de Rijwiel- en Automobiel Industrie-tentoonstelling van 1921 gepresenteerd aan het publiek. Eysink verklaarde met dit model een succesvolle testrit van 22.000 km te hebben uitgevoerd. De koper had de keuze uit twee of drie versnellingen. Naar wens kon de motor met elektrische verlichting worden uitgerust, wat toen nog kostbaar was. De achterwielaandrijving ging nog met een riem; pas rond 1925 werd op volledige kettingaandrijving overgeschakeld. De vlakke twin is acht jaar geproduceerd. Bij het vijftigjarig bestaan in 1936 presenteerde Eysink het nieuwe lichte Jubileum-model, dat was uitgerust met een Britse 125cc-Villiersmotor en bijzonder populair werd. Dit model was de basis voor Eysink-motoren die bij internationale wedstrijden vele successen behaalden. De bekendste hiervan was wel de Asser TT-overwinning van Dick Renooy op een Jubileum in 1948.

Het einde

In 1955 moest de Amersfoortse fabriek de deuren sluiten. De bromfietsproductie is nog tot 1971 voortgezet in Soest door Dick Eysink, zoon van August en bekend van zijn overwinningen op motoren. Het merk wordt levend gehouden door de Eysink Club.

Wim Marijnis

Eysink-motorfiets