Bosstilleven, ca 1700Bosstilleven, ca 1700

Bosstilleven, ca 1700

Alida Withoos (1659/60–1730). Detail

Een bosstilleven met blauwgroene, glimmende distelbladeren; daartussen de blaadjes van tuinanjers; een rode kamperfoelie en een bloeiende winde. Wie goed kijkt ontwaart een rups, een salamander die eitjes gaat roven in een vogelnestje en een muisje dat van een korenaar eet. Rondom vliegen een oranjetipje (links) en een distelvlinder.

Alida Withoos maakte vaak bosstillevens, net als haar vader Matthias

Bosstilleven, ca 1700

Symboliek

Alida Withoos maakte vaak bosstillevens, net als haar vader Mathias. Dergelijke schilderijen tonen planten en bloemen die groeien in verschillende seizoenen of die in de natuur niet samen voorkomen. Het is dan ook geen realistische bosvegetatie. De keuze van het soort planten en de gehele compositie is gefantaseerd en symbolisch bedoeld. Behalve vanitas-symboliek over de vergankelijkheid van het leven, refereren stekelige planten als distels en enge beestjes ook aan de schaduwzijde, de onderkant van het bestaan. De rups is gebonden aan het aardse leven en staat symbool voor de mens die zijn zonden met zich meedraagt. Maar hij kan een nieuw leven beginnen als vlinder en naar de hemel vliegen.

Uitzonderlijk

Alida was een leerling van haar vader, samen met haar drie broers en haar zus. Dat twee meisjes mochten leren schilderen was uitzonderlijk. Alida en haar broer Pieter ontwikkelden zich tot vermaarde tekenaars en schilders van bloemen en planten, vruchten en insecten. Een van hun bekendste opdrachtgevers was Agnes Block, die bijzondere tropische planten kweekte in een kas op haar buitenplaats in Loenen.

Bosstilleven, ca 1700

 

Alle collectieverhalen

Volgende verhaal

Galgenberg 1749